A fogak túlérzékenysége

Túlérzékenységről akkor beszélünk, ha viszonylag kis ingerekre is (hideg-meleg étel, ital, fogmosás, levegővétel, stb.) fokozott fájdalommal, éles nyilallással reagál a fog, de a fájdalom rövid idő múlva enyhül. Ezen tünetek leggyakoribbak a 20-40 éves pácienseknél, mivel e kor fölött már el kezd „visszahúzódni” az ideg és nehezebben éri el az ingerület a fogbelet. Oka nagyon sokrétű lehet. Próbáljunk egy kissé a lehetséges okok és terápiák között szétnézni.

1. 1. Fogszuvasodás:

Sok esetben a fogak olyan helyen kezdenek el lyukadni, ahol avatatlan szem nem fedezi fel. Ezért (is) fontos a rendszeres időközönkénti ellenőrzés, mi által a szuvasságok idejében ellátásra kerülhetnek. Hasonló tünetek figyelhetőek meg letöredezett, túlhordott, sérült tömések mellett is. Előrehaladottabb esetben sajnos már a fogbél megbetegedése, elhalása is felmerülhet, mikor gyökérkezelés, rosszabb esetben foghúzás lehet a terápia.

1. 2. Túlhordott koronák, hidak, pótlások:

Bizonyos idő eltelte után az íny el kezd sorvadni a koronák mellett, nem zárnak többé tökéletesen, a nyál és a baktériumok hozzá tudnak férni a ragasztóhoz és a csupasszá vált csonkok felszínéhez. Ilyenkor célszerű új, jól záródó pótlásokat készíteni, hogy ne menjen tönkre a fog a koronák alatt.

1. 3. Repedések:

Olykor fokozott erőhatások, traumák, többszöri helyreállítások következtében megrepedezhet a fogzománc. Sajnos ez sokszor szemmel nem látható repedések formájában is jelentkezhet, felfedezése, terápiája nem mindig egyszerű.

1. 4. Fognyaki kopások:

Helytelen fogmosási technika miatt, különösen rendellenes helyzetű fogak mellett ék alakban megkophat a fog nyaki része, ezáltal szabaddá válnak az érzékeny dentin csatornácskák. Ugyanilyen jellegű elváltozás oka lehet viszont az éjszakai fogszorítás, fogcsikorgatás is, ugyanis ezen rendellenes erők  pont a fogak nyaki részén hoznak létre mikrorepedéseket, melyeket aztán fogkefével könnyedén elsúrolhatunk.

1. 5. Fogászati beavatkozások:

Különböző kezelések következtében átmeneti túlérzékenység fordulhat elő, mely az esetek többségében fokozatosan javul, majd megszűnik. Kiváltó oka lehet a fogak  mechanikai, vagy kémiai irritációja, mely sajnos kezeléseink velejárója. Érzékenyek lehetnek a fogak pl. tömések, csiszolás, ragasztás, fogfehérítés, stb. után.

1. 6. Fogfelszínek kopása, saverózió

Akár a fogak teljes felszíne is áldozatul eshet az erős, dörzsanyagokkal kombinált fogkrémek, szájhigiénés eszközök hatásának, különösen, ha egyéb tényezők miatt, pl. savhatásokra gyengül a zománc szerkezete. Szélsőséges esetben akár szinte a zománc teljes mennyisége „eltűnhet”, szabad utat engedve aztán a dentinen keresztül a baktériumoknak, kül. hatásoknak a fogbél felé. Több tényező gyakran egymást „ segítve”néha hihetetlen kopásokat képes előidézni, így pl. az erős rágás, rendellenesen álló fogak, anatómiailag vékony borítócsont, nyálkahártya mind kedvezőtlen tényezők lehetnek. Terápiát tekintve cél lehetőleg a kiváltó okok megszüntetése, különböző zománc-erősítő anyagok alkalmazása, szélsőséges estekben azonban szóba jöhet a fogak borítókoronával, vagy héjakkal történő ellátása is.

1. 7. Ínygyulladás:

A fogágy enyhébb, vagy előrehaladottabb gyulladása is gyakran okoz bizonytalan, olykor vándorló fájdalomérzetet. Az íny visszahúzódásával szabaddá válnak a fog igen érzékeny dentin felszínei, melyek kezelése érzékenység ellen igen korlátozott, leginkább kül. fognyaki érzékenységet csökkentő szerek, lakkok alkalmazásával érhetünk el eredményeket. Ebben az esetben nem győzöm eléggé hangsúlyozni a megelőzés fontosságát! Az időben felfedezett és kezelt fogak túlélését akár évtizedekkel is meghosszabbíthatjuk. Dentálhigiénikusaink rendszeresen elvégzett fogkő eltávolításai, polírozásai megvédik fogait  attól, hogy egy gyorsan előrehaladó fogágybetegségnek essenek áldozatul.