Fogágy betegség

Mi a fogágy betegség?

A fogágy betegség egy krónikus bakteriális gyulladás, mely az ínyre és a fogakat támasztó csontszövetre hat. A felnőtt lakosság 70-90% szenved ebben a betegségben, de az emberek többsége nem vesz róla tudomást, mert nem feltétlenül okoz fájdalmat, - s különösen kezdeti stádiumban – feltűnő tüneteket.

A fogágy betegség azzal kezdődik, hogy a plakkban lévő baktériumok gyulladást okoznak az ínyben. ( A plakk egy vékony, színtelen filmréteg, mely két fogmosás között folyamatosan formálódik a fogakon.) Ezáltal az íny széle vörössé változik,  megduzzad és könnyen vérzik. Az ínygyulladást többnyire a nem megfelelő száj higiéné okozza, de rendszeres professzionális fogtisztítással és megfelelő otthoni kezeléssel megszüntethető.

A kezeletlen ínygyulladás azonban továbbmehet fogágy betegségbe, mivel a plakk és az abból keletkező fogkő baktériumai toxinokat termelnek, melyek irritálják az ínyt. Ezeknek a toxinoknak a hatására a szervezet egy krónikus gyulladással válaszol, melynek hatására a fogat körülvevő szövetek ( az íny, a csont , a rögzítő szalagok) lebomlanak, lepusztulnak. Az íny elválik a fogtól, tasakot alkot, ( ez egy rés a fog és az íny között ), mely tisztíthatatlanná válik, remek feltételeket teremtve ezáltal a baktériumok számára, így jön létre az ördögi kör. Ahogy a betegség előrehalad, a tasak egyre mélyebbé válik, egyre több ínyt és csontot pusztítva el. Végül a fog meglazul, kiesik. Lényegében a fogak elvesztése felnőtt korban sok esetben ez által és nem fogszuvasodás miatt vész el. A fogágy betegséget gyakran csak 40-50 éves korban veszik észre az emberek, holott az első jelei már jóval korábban megjelentek.

Tanulmányok sora foglalkozik azzal, hogy az a rengeteg mikroorganizmus, mely a szájban található, számos betegség forrása lehet. Az íny gyulladása által okozott megbetegedések minden második embert érintenek, s ezek nem csak a szájban jelentkeznek. A szájból a mikroorganizmusok szétterjednek a véráramba és a kis ereken keresztül elérik szinte a szervezet minden részét komoly gondokat létrehozva úgy, mint:

• Szív és érrendszeri megbetegedések
  • Stroke ( = agyér-görcs )
  • Tüdőgyulladás
  • Koraszülés
  • Ízületi megbetegedések stb.

A cukorbetegség tovább ronthatja  a helyzetet és a szívbillentyűk ill. az ízületek még inkább ki vannak téve a fertőzés kockázatának.

Az ARS DENTAL a következő kezeléseket kínálja Önnek:

• Amennyiben már valamilyen betegség manifesztálódott, a családorvos segítségével felmérjük, hogy a betegség kialakulásában szerepet játszhatott-e a fogágy betegség.
  • Az első vizsgálat alkalmával felvázoljuk a kezelési tervet
  • A régi pótlásokat, töméseket felújítjuk és ha szükséges, ideiglenes pótlást helyezünk fel az íny gyógyulásáig, ugyanis  a kezelés során az íny visszahúzódhat.
  • Ultrahang segítségével eltávolítjuk a plakkot és a fogkövet, lesímítjuk a gyökérfelszíneket. A polírozáshoz „ power jet” készüléket használunk, ami olyan, mint egy mini homokfúvó, segítségével egy olyan sima felszínt tudunk elérni, mely késlelteti a fogkő újra felrakódását.
  • Megtanítjuk Önnek azokat a szájhigiénés technikákat, melyekkel optimalizálhatja otthoni fogápolását.
  • Táplálkozási tanácsokkal látjuk el.
  • A konzervatív terápiát bizonyos fogcsoportoknál sebészeti beavatkozások is követhetik, antibiotikum terápiával karöltve.
  • A rendszeres ellenőrzések és egyénre szabott időnkénti megelőző kezelések lehetővé teszik a gyógyult állapot hosszú távú konzerválását. Fontos megérteni, hogy ha valakinél ez a folyamat megkezdődött, akár a megfelelő száj higiéné hiánya, akár családi hajlam, stb. miatt, a későbbiekben állandó gondozásra, odafigyelésre szorul.
  • A tervezett töméseket, koronákat, pótlásokat a legnagyobb gondossággal helyezzük be, mert ezek mellett,- különösen, ha azok nincsenek jól kivitelezve,- a plakk nagyon könnyen felrakódik, hiszen ezek gyakran fogkefével nem, vagy csak nehezen elérhetőek. (Természetesen a pótlás fajtájától függően ezzel kapcsolatban is segítséggel, jó tanácsokkal látjuk el.)

Az ARS DENTAL modern kiegészítő terápiát is ajánl Önnek, mellyel legtöbbször az előrehaladott esetek is gyógyíthatóak, konzerválhatóak, sőt esetenként a műtéti terápiát is kiválthatja. Ez a teljesen fájdalommentes eljárás eredetileg implantációk ( fogbeültetések ) mellett létrejövő egyébként nehezen kezelhető gyulladások gyógyítására lett kifejlesztve, de kiválóan bevált természetes, saját fogaknál is.

Az Antimikrobiális Fotodinámiás Terápia (APDT vagy PDT )  teljesen mellékhatás mentes eljárás, mellyel a tasakokat alaposan meg tudjuk tisztítani a baktériumoktól tabletták, kemikáliák használata és műtét nélkül. Két szakaszból áll:

1)       A tasakok professzionális tisztítása a fogkő és a keményen odatapadt lepedék eltávolítása, s a baktérium-szám csökkentése érdekében.

2)       Kék festéket folyatunk az  érintett tasakba, ezt rövid idő alatt a baktériumok felveszik, s ez fényérzékennyé teszi őket. Ezután lágy lézerrel megvilágítjuk a területet, mely szelektíven az érzékennyé tett baktériumokat elpusztítja. (A fényérzékennyé tevő anyag hozzáköt a baktériumok falához, láthatóvá téve ezáltal a baktériumokat. Az adott hullámhosszúságú lágy lézerfény aktív oxigént hoz létre, mely tönkreteszi a baktérium membrán egységét és ezáltal elpusztítja a baktériumot ). Ezt az eljárást a megfelelő hatás elérése érdekében három egymást követő héten kell megismételni. A terápia sikere után sem mellőzhető azonban, hogy kövesse az utasításokat a jó szájhigiéné érdekében és rendszeresen megjelenjen a megbeszélt ellenőrzéseken – ahol majd elvégezzük a professzionális fogtisztítást.

A PDT felhasználva a nem toxikus festék és  lágylézer fény kombinációját a baktériumok elpusztítása révén képes alternatív kezelési módot nyújtani a fogágy betegségeken kívül pl. foghúzás utáni gyulladások, fájdalmak kezelésében is,  sőt nem utolsó sorban az implantátumok melletti gyulladások ( periimplantitis ) gyors és hatékony gyógyításában.

Ez utóbbi kiemelt területe ennek az eljárásnak, hiszen  az implantátumot körülvevő lágyszövetek védtelenebbek a gyulladásokkal szemben, mint a természetes fogazatnál, így amennyiben bakteriális behatás éri a beültetett műgyökeret körülvevő szöveteket, az hamar vérezni kezd, gyulladást vált ki, s ez a folyamat gyors lefolyású, gyors csontpusztulást okoz. Ezért különösen fontos az időben elkezdett szakszerű ellátás. A PDT egy jól kivitelezhető módszert kínál az implantológusoknak is a periimplantitis elleni harcban.

Nem régóta új technológiai fejlesztés áll az ARS Dental rendelkezésére a fogak és implantátumok mellett kialakuló gyulladások, tasakok elleni harcban. Bizonyos előrehaladott, de körülírtabb esetekben a dióda lézer többrétű hatása révén akár az előbb említett PDT technikánál is hatásosabb lehet, vagy akár kettőjük kombinációjával érhetjük el a kívánatos eredményt.(bővebb információ ld. „Dióda lézer”)

Egy bizonyos, a folyamatos kutatások és technikai fejlesztések eredményeként
mind újabb és újabb lehetőségek állnak rendelkezésünkre ennek a meglehetősen agresszív kórnak a megfékezésében. Az ARS Dental elkötelezetten próbál páciensei érdekében minden rendelkezésre álló eszközt bevetni, hogy természetesen szép mosolyát minél tovább megőrizhesse. :)